Deze Twentse fotograaf werd in snel tempo een bekende instagrammer

Door: Eline Maes

“Als jij een goede foto op Instagram hebt, komen de likes vanzelf.”

5. Eline, instagrammer.jpeg

Bekend worden op Instagram, wie wil dat nu niet? Vincent Croce, opgegroeid in Enschede, overkwam het. Hij begon vijf jaar geleden met het plaatsen van zelfgemaakte foto’s op Instagram. Landschappen fotografeert hij het liefst en hier genieten zijn 117.000 volgers van mee. Vincent vertelt mij graag over zijn passie voor fotografie.

Hoi, Vincent. Je fotografeert vooral landschappen. Wat is hier de reden van?
Vincent Croce: Voor mij is dat het eindresultaat, want ik vind het heel mooi om naar landschapsfotografie te kijken. Het is vrij algemeen, omdat je er niet echt een bepaalde smaak voor hoeft te hebben. Iedereen vindt een mooi landschap gewoon mooi, het is vrij eenvoudig, maar een portret is van smaak afhankelijk. Daarnaast is het voor mij heel fijn dat je je op een gegeven moment in het landschap bevindt. Het is een soort ‘zen-momentje’ voor mezelf.

Waarom heb je Instagram gekozen als medium om je liefde voor fotografie te delen?
Ik heb laatst toevallig opgezocht wanneer ik met Instagram ben begonnen. Dit was vier jaar en zeven maanden geleden. Toen heb ik eigenlijk net zoals iedereen de app gedownload en heb ik volgens mij zelfs een keer een foto van mijn bord met eten erop gezet, haha. Ik gebruikte het eerst nog niet zo fanatiek, maar op een gegeven moment heb ik een serie foto’s geplaatst en dit sloeg aan. Ik vond het zelf ook leuk en zo heb je al snel een band met Instagram.

Je hebt nu 117.000 volgers op Instagram. Hou jij je bezig met het aantal volgers en likes?
Het zou heel cool zijn als ik nu zou zeggen dat het me niks uitmaakt, maar dat doet het natuurlijk wel. ‘Het geeft er wel de jus aan’, zeg ik altijd. Uiteindelijk doe je het voor een goede foto, maar het motiveert me toch wel weer wanneer deze goed ontvangen wordt.

Komen je volgers vooral uit de regio waar je vandaan komt, dus uit Twente?
Nou, het is vooral internationaal, dat is wel heel gaaf. 27 procent komt uit de USA, dus dat vind ik wel apart. En er zijn er ook nog heel veel uit Iran op de een of andere manier. Maar ook veel mensen uit Twente volgen mij.

Kun je met alleen fotografie je brood verdienen?
Nou, ik niet. Daarom werk ik ook als Community Manager bij Foto Konijnenberg, waar ik verantwoordelijk ben voor het in de markt zetten van het merk Konijnenberg. Er zijn wel mensen die met fotografie de kost verdienen, maar dat zijn er niet zo heel veel. Ook zijn er hele goede fotografen die er niet van rond kunnen komen.

Welke camera gebruik je momenteel?
Canon 5D Mark III. Dit is een full frame camera met bepaalde lenzen erbij, enzovoort. Daar fotografeer ik nu al een half jaar mee en het bevalt.

Als je overal naartoe zou kunnen om te fotograferen, welke plek zou dat dan zijn?
Ik heb natuurlijk wel een soort bucketlist. Bovenaan staat South Georgia, een eiland dichtbij Antarctica. Hier heb je een arctisch klimaat, pinguïns en grote bergen. Maar IJsland en de Faeröer Eilanden zou ik ook graag willen fotograferen. Dat koude en ruige trekt mij wel.

Welke zelfgemaakt foto vind je het beste?
Naar mijn ‘beste foto’ is wel al vaak gevraagd, maar één van mijn favoriete foto’s is van een hele oude boerderij. Dit is echt zo een foto die je geen twee keer maakt.

twentevincentcroce.jpg

De favoriete foto van Vincent Croce

Heb je nog plannen in de toekomst op het gebied van fotografie?
Mezelf ontwikkelen vind ik het belangrijkst. Ik wil eigenlijk steeds betere foto’s maken. Als ik nu terug scrol naar beneden in m’n feed naar drie jaar geleden, zie ik weinig foto’s die ik nu nog zou posten. Dus voor mij is dat wel een teken van vooruitgang, omdat je wat kritischer wordt. Maar of ik echt een concreet doel heb weet ik eigenlijk niet. Ik zou gewoon betere foto’s willen maken en ik ben er wel van overtuigd dat, als je je daarop concentreert, de kansen vanzelf komen.
Heb je nog tips voor beginnende fotografen die dit ook op bijvoorbeeld Instagram willen delen?
Ik denk dat je het vooral moet doen omdat je het leuk vindt. Ook is het belangrijk dat je niet de statistieken moet nastreven, want je moet je echt bij je foto’s houden en niet hoe je meer volgers kan krijgen. Als jij een goede foto op Instagram hebt, komen de likes vanzelf.

 

Leave a Reply

