Kiek’n wat word een sprong in het diepe in de wereld van het daten

Door: Sylke van der Veer

Daten in Twente. Dit klinkt misschien niet heel aantrekkelijk voor veel mensen in andere delen van Nederland. Maar vanaf februari zou je het toch eens moeten gaan overwegen. Je kunt vanaf dat moment je date namelijk laten regelen door Jaap Waalsweer (24) en Remco Muurlink (23), de oprichters van ‘Kiek’n wat wordt’: een bedrijfje dat je date voor je regelt en het ook nog eens een verassing laat zijn. Bij hen kun je verschillende soorten dates verwachten, van koeien melken tot zwaardvechten.

6. Sylke, dating.jpeg

Het begon allemaal afgelopen september, toen Jaap en Remco apart van elkaar besloten mee te gaan doen aan een ondernemersprogramma in Enschede. Ze zouden vanaf dat moment iedere maandagavond de tijd krijgen om een plan te ontwikkelen en uit te werken. Op dat moment hadden ze beiden nog geen idee wat ze wilden doen. Ze vertellen dat veel mensen al ingeschreven stonden bij de KvK en een goed beeld hadden van wat ze wilden bereiken met het programma. Na een tijd gepiekerd te hebben over verschillende ideeën, kwam iemand met de suggestie dat ze ook samen zouden kunnen werken. Ze hebben toen besloten dit ook te gaan doen.

Remco had eerst het idee om een app te maken waarmee mensen activiteiten in de omgeving zouden kunnen vinden. Dit is na een goede brainstormsessie veranderd in het organiseren van activiteiten voor groepen. Vervolgens werd eraan toegevoegd dat het verrassingsactiviteiten zouden worden. Toen ze dit idee gingen pitchen, werd er aan hen voorgesteld om zich te richten op koppels in plaats van op groepen. Ook dit idee beviel hen erg, vooral door het feit dat ze dan activiteiten voor tweetallen konden organiseren, wat natuurlijk vaak makkelijker te regelen is dan activiteiten voor grote groepen.

Toen ze dit idee aan het eind van het ondernemersprogramma pitchten, kregen ze veel positieve reacties. Ook wonnen ze de publieksprijs voor de beste pitch. Uiteindelijk zijn ze tweede geworden in de wedstrijd tussen alle ideeën van de deelnemers van het programma. Wel hebben ze, zo vertelt Jaap, de meeste aandacht van de media gehad. Ze zijn onder andere door de Twentse krant Tubantia en RTL Z geïnterviewd.  

Op dit moment zijn Jaap en Remco vooral bezig met het opbouwen van een netwerk. “Je bouwt wel al een netwerk op en dat is vooral heel waardevol.” Verdienen doen ze er nu nog niet echt aan. Remco vertelt dat hij fulltime werkt en ze op dit moment nog vaak die maandagavond gebruiken om werk uit te voeren voor ‘Kiek’n wat wordt’. Wanneer het een groot succes blijkt te zijn, zouden ze dit zeker uit willen breiden, dat weten ze wel.

Ze hopen in de toekomst samen te kunnen werken met ongeveer tien bedrijven waar ze de dates dan organiseren. Ze hebben nu al een aantal contacten waar ze vaste zakenrelaties van hopen te maken. Ze geven aan dat het op dit moment nog wel even zoeken is naar verdere contacten, maar dat iedereen wel heel positief reageert op het idee. Ook hebben ze bij een aantal bedrijven al een uitnodiging staan om een keer een kopje koffie te komen drinken.

De dates zijn opgezet voor drie verschillende soorten klanten: mensen die geen zin of tijd hebben om zelf een date te plannen, mensen die niet creatief zijn in het bedenken van activiteiten (en uiteindelijk altijd naar een restaurant of film gaan, terwijl ze eigenlijk wel eens wat anders zouden willen doen) en mensen die geen overzicht krijgen door het uitgebreide aanbod aan activiteiten.

Volgens Jaap en Remco is er niks mis met ‘normale’ dates, maar is er heel veel meer te beleven, wat je dan mist. Ze begrijpen dat het vaak lastig en eng kan zijn om blindelings bij hen een activiteit te boeken, maar geven ook aan dat het, als je de sprong in het diepe toch neemt, erg leuk kan zijn en je ook een origineel verhaal te vertellen hebt.

Het aanbod aan activiteiten is breed, geeft Jaap aan: “Het zijn niet alleen maar boeren-activiteiten; het kan ook cultureel zijn of romantisch, het is niet alleen maar koeien melken of schapen scheren.” Wat je op je date gaat doen hangt, naast je voorkeur voor een van de genoemde stijlen van activiteiten, ook van je budget af. De activiteiten zijn namelijk ingedeeld in verschillende prijsklassen van €25,- tot €50,-. De date die ‘Kiek’n wat wordt’ voor je regelt, kost evenveel als wanneer je dit zelf zou doen. Jaap en Remco verdienen er dus alleen aan wanneer ze een deal hebben kunnen sluiten met het bedrijf dat de activiteit aanbiedt.  

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s